Apinoiden planeetan valloitus
Puhuva simpanssi johtaa kaukaisessa tulevaisuudessa lajitoverinsa kapinaan hänet orjuuttaneita, sortavia ihmisiä vastaan.
Lähitulevaisuudessa kesyt apinat ovat korvanneet lemmikit ja henkilökohtaiset palvelijat – kunnes heidän jatkuva huono kohtelunsa saa erään kehittyneen apinan (Roddy McDowall) panemaan alulle uskaliaan kapinan, joka saattaa muuttaa ihmisten ja apinoiden roolit pysyvästi!