La Defensa, por la Libertad on kunnianosoitus eri aatteita edustaville asianajajille, joiden yhteisenä tavoitteena oli saattaa päätökseen Francon diktatuuri ja tuoda Espanjaan demokratia, ihmisoikeudet ja vapaus.