Brazil - tämän hetken tuolla puolen
Ahdistunut teknokraatti Sam Lowry elää futuristisessa yhteiskunnassa, joka on toivottoman sekava ja epäkäytännöllinen. Hän haaveilee elämästä, jossa hän voisi paeta musertavalta byrokratialta ja viettää ikuisuuden unelmiensa naisen kanssa. Kun kaikkea "tosimaailmassa" ohjaavassa, kaikkialle ulottuvassa tietokoneessa tapahtuu toimintahäiriö, eräs Archibald Buttle pidätetään väärin perustein. Sam yrittää korjata tilanteen, ja sitten tapahtuu jotain epätodennäköistä: hän kirjaimellisesti kohtaa naisen, jota hän aina jahtaa unelmissaan, Jill Laytonin. Mekaaninen byrokratia on kuitenkin yhdistänyt Samin sarjaan terroristien pommi-iskuja, ja nyt sekä hän että Jill ovat hengenvaarassa.