MYYTTI: FROZEN-TARINA
Arendelin liepeillä sijaitsevassa lumotussa metsässä perhe kokoontuu kuuntelemaan iltasatua ja siirtyy tarinan siivin salaperäiseen maailmaan, missä luonnonvoimien henget (perustuen Disney-elokuvaan Frozen 2) heräävät eloon ja myytti niiden menneisyydestä ja tulevaisuudesta paljastuu.
Palkittu ohjaaja Jeff Gipson (Cycles) on Walt Disney Animation Studiosin elokuvaan Frozen 2 perustuvien eksoottisten ympäristöjen, teemojen ja luonnonvoimahahmojen inspiroimana loihtinut esille eläväisen ja mielikuvituksellisen tarinan, joka sijoittuu Arendelin liepeillä sijaitsevaan lumottuun metsään. Kun perhe kokoontuu kuuntelemaan iltasatua, luvassa on huikea seikkailu värikkääseen ja salaperäiseen maailmaan, jossa kohdataan muiden muassa Näkki (uljaan orin muodon ottanut veden henki), Tuuli (leikkisä tuulen henki, joka voi näyttäytyä yhtä lailla hentona henkäyksenä kuin raivoisana pyörremyrskynä), sekä Järkäleet (jättiläismäiset olennot, jotka muodostavat jokea reunustavat jylhät kalliot ja kykenevät kylvämään tuhoa, jos ne herätetään), ja tulen hengen (vikkelän ja muuntautumiskykyisen salamanterin nimeltä Bruni). Tarinan edetessä nämä henget heräävät eloon ja myytti niiden menneisyydestä ja tulevaisuudesta paljastuu. Tuotantovisualisti Brittney Lee otti vaikutteita studion suurten taiteilijoiden (kuten Eyvind Earle, Mary Blair ja Frozenin oma tuotantosuunnittelija Michael Giaimo) perinnöstä ja loi niitä tulkiten visuaalisen maailman, joka on ainutlaatuinen niin väreiltään, muodoiltaan kuin tyyliltään. Aivan kuten Disneyn legendaarinen musikaali Fantasia yhdisti musiikin voiman huikeisiin kuvastoihin, tuottaja Nicholas Russell ja ohjaaja Gipson palkkasivat elokuvasäveltäjä Joseph Trapanesen (Tron: Legacy) auttamaan heitä vahvistamaan sitä elämystä jonka Myytti: Frozen-tarina tarjoaa. Evan Rachel Wood (kuningatar Idunan alkuperäisääni elokuvassa Frozen 2) toimii tämän tarinan kertojanäänenä. Lisäksi Myytti on kunnianosoitus Gipsonin oman perheen iltasatuperinteelle, johon kuuluu eräskin tarina, joka on välittynyt aina hänen isoisoisoisoisältään ja joka kertoo kohtaamisesta lainsuojattoman Jesse Jamesin kanssa, kun hän oli vielä nuori poika maatilalla lähellä Kansas Cityä.