Action og eventyr, Science fiction
Opprørerne spres etter at Imperiet angriper basen deres på isplaneten Hoth. Imperiesoldater jakter på Han Solo og prinsesse Leia, og når Luke kjemper mot Darth Vader, får han vite den sjokkerende sannheten.
Etter ødeleggelsen av Dødsstjernen fortsetter imperiestyrkene å jakte på opprørerne. Etter nederlaget på isplaneten Hoth, drar Luke til planeten Dagobah for å trene sammen med mester Yoda, som har levd i skjul siden Republikkens fall. I et forsøk på å konvertere Luke til den mørke siden, lokker Darth Vader unge Skywalker i en felle.