Myten: En fortelling om Frost
I en fortrollet skog utenfor Arendell, samles en familie til en godnatthistorie og transporteres til en levende og mysisk verden hvor elementenes vetter (inspirert av Disneys Frost 2) lever, og myten om fortiden og fremtiden deres avdekkes.
Inspirert av de spennende miljøene og temaene, og elementkarakterene fra Walt Disney Animation Studios’ Frost 2, gir den anerkjente regissøren Jeff Gipson (Cycles) liv til denne kreative og levende fortellingen satt i en fortrollet skog utenfor Arendell. En familie som samles for en godnatt-historie setter tonen for en spektakulær reise til en fargerik og mytisk verden, som inkluderer nærkontakt med Nøkken (en vann-vette som tar form som en mektig hingst), Nora (den lekne vind-vetten som kan ta form som en lett bris eller en tornado-liknende kraft), Jord-kjempene (de massive vesenene som utgjør elvebreddene og kan forårsake store skader når de vekkes), og ild-vetten (en superrask og lunefull salamander ved navn Brinni). I løpet av historien vekkes disse vettene til live og myten om deres fortid og fremtid avdekkes. Produksjonsdesigner Brittney Lee benyttet seg av studioets fantastiske kunstnere (Eyvind Earle, Mary Blair, og Frosts egne produksjonsdesigner Michael Giaimo), i tillegg til sine egne instinkter, for å skape et visuelt landskap som var unikt i farger, former og stil. Akkurat som Disneys musikalske milepæl Fantasia, kombinerte kraften i musikken med slående bilder, tok produsent Nicholas Russel og regissør Gipson med seg komponist Joseph Trapanese (Tron: Legacy) for å hjelpe til med å gjøre opplevelsene i «Myten: En fortelling om Frost» større. Evan Rachel Wood (som har stemmen til Dronning Idun i Frost 2) gir filmen sin fortellerstemme. I tillegg er filmen en homage til Gipsons egen familietradisjon med godnatt-historier, inkludert en helt spesiell historie som har vandret fra tipp-tippoldefar om et møte med forbryteren Jesse James da han som ung jobbet på en gård i nærheten av Kansas City.