Troy (Zac Efron) er best kjent som spilleren som holder basketballaget sitt på poengtavla. Men livet handler ikke bare om sport, og mens Troy skaffer målene, hever vakre og smarte Gabriella (Vanessa Anne Hudgens) skolens rykte som hovedmedlemmet av det vellykkede akademiske laget. Troy og Gabriella overrasker når de prøvespiller for skolens musikal, og elevene ved East High må lære å samarbeide.