Fantasi, magi og moro kokes sammen i dette legendariske eventyret. Den som slipper ut den mystiske sorte grytes krefter, vil bli uovervinnerlig. Den fryktløse Bukkekongen vil gjøre alt for å vinne, men han får usannsynlig motstand fra den unge assisterende grisepasseren Taran, som drømmer om å utføre heroiske gjerninger. Taran legger av sted for å stoppe den sorte grytes ondskap én gang for alle.