The Family Stone er en komisk historie om den årlige julesamlingen til Stone-familien i New England. Den eldste sønnen tar med kjæresten for å møte foreldrene, brødrene og søstrene. Den bohemske Stone-familien hilser på gjesten – en mektig, kontrollerende New Yorker – med en blanding av sjenerthet, forvirring og fiendtlighet. Før jula er over, vil forhold gå i stykker, nye formes, hemmeligheter blir avslørt og familien Stone vil komme sammen med sin usedvanlige evne til å være glade i hverandre.