Master and Commander: The Far Side of the World
En fremtredende ung kaptein for den britiske marinen leder sitt dyktige mannskap - inkludert hans beste venn, skipets lege - på oppdrag for å ta et fransk 'fantom'-fartøy med et fryktinngytende rykte for å synke britiske skip.
Handlingen finner sted under Napoleonskrigene og er historien om kaptein 'Lucky' Jack Aubrey, kjent som en aktivt kjempende kaptein i den britiske marinen, og skipets lege Stephen Maturin. Skipet deres, Surprise, blir plutselig angrepet av en overlegen fiende. Med HMS Surprise sterkt skadet, og mye av mannskapet hans skadet, blir Aubrey revet mellom plikt og vennskap mens han forfølger en jakt med høy innsats over to hav for å stoppe og fange fienden sin. Det er et oppdrag som kan bekrefte hans rykte, eller ødelegge Lucky Jack og mannskapet hans.