Picciridda
Lucia is een jong meisje wiens ouders emigreren naar Frankrijk. Ze vertrouwen Lucia toe aan haar strenge grootmoeder. Lucia verlangt naar vrijheid. Maar komt door haar nieuwsgierigheid al op jonge leeftijd in aanraking met mannen die niet altijd het beste met haar voor hebben. Haar grootmoeder, die ze verafschuwd, leert haar uiteindelijk om te vechten en te groeien met kracht en waardigheid.
Een Siciliaans vissersdorpje in de jaren '60. Julia is elf jaar als haar ouders besluiten hun povere bestaan te verruilen voor een zoektocht naar werk en geluk in Frankrijk. Het meisje zelf is geen onderdeel van het plan. Zij komt te wonen bij haar grootmoeder, de strenge en schijnbaar emotieloze Maria. Lucia wordt gekweld door nostalgische gevoelens over haar ouders. Maar naarmate de tijd verstrijkt, begint ze belangstelling te krijgen voor mannen. Een mysterieuze wereld waar ze van haar grootmoeder ver vandaan moet blijven maar die ze zelf graag wil ontdekken. Gedreven door nieuwsgierigheid verliest Julia op een dag haar kinderlijke onschuld aan een afschuwelijk familiegeheim. Vanaf dat moment ziet ze de wereld met andere ogen.