James Cameron en een team getalenteerde kunstenaars combineren jaren onderzoek met hun ontwerpvaardigheden om de wereld van Pandora te bouwen met nieuwe personages, wezens, inheemse clans, onderwaterwerelden en de brute techniek van de RDA.