Keizer Kuzco
Keizer Kuzco (David Spade) dacht dat hij alles had: een toegewijd volk, glamoureuze kleding en zijn "groove". Dan wordt hij veranderd in een lama door zijn sluwe adviseuse Yzma (Eartha Kitt) en haar knappe handlanger Kronk (Patrick Warburton). De eens machtige heerser moet nu samenwerken met de aardige boer Pacha (John Goodman). Ze moeten hun verschillen opzijzetten en op avontuur gaan.