Planet of the Apes
Een Amerikaans ruimtevaartuig landt op een verlaten ogende planeet, waar de astronauten een wereld ontdekken die wordt geregeerd door apen en waar mensen worden beschouwd als wilde dieren.
Charlton Heston en Roddy McDowall schitteren in dit legendarische sciencefiction-meesterwerk. Astronaut Taylor (Heston) stort neer op een verre planeet, die wordt geregeerd door apen die een primitief mensenras gebruiken voor experimenten en sport. Al snel wordt Taylor ook opgejaagd en zijn leven ligt in handen van een welwillende chimpansee-wetenschapper (McDowall).