LIGHT & MAGIC
Toen George Lucas besloot om 'Star Wars' te maken, wist hij nog niet dat hij een revolutie in de branche teweeg zou brengen. In deze zesdelige serie wordt de geschiedenis van Industrial Light & Magic uiteengezet, het bedrijf achter de bekende visuele effecten in 'Star Wars', 'E.T.', 'Terminator 2', 'Jurassic Park' en nog veel meer andere films. Dit is het verhaal van een team creatieve genieën dat beroemde films ronduit magisch maakte.
In de zesdelige serie ‘LIGHT & MAGIC’ wordt de evolutie uiteengezet van Industrial Light & Magic (ILM), het special-effectsbedrijf dat George Lucas oprichtte om 'Star Wars' te maken. Met persoonlijke interviews en niet eerder vertoonde beelden biedt regisseur Lawrence Kasdan een blik achter de schermen van de beroemdste effecten van ILM, terwijl hij duikt in de boeiende verhalen van de kunstenaars en innovators die ze bedachten. Toen George Lucas besloot om 'Star Wars' te maken, was er in Hollywood geen enkel bedrijf dat zijn ambitieuze visie van 'luchtgevechten in de ruimte' kon vormgeven met special effects. Hij nam camera-expert John Dykstra aan om in een stoffig pakhuis een uniek team van kunstenaars, modelbouwers en dromers samen te stellen. In de hitte ontwierpen ze schepen, bouwden modellen en ontwikkelden een revolutionair camerasysteem, maar lagen enorm achter op schema. Uiteindelijk werd 'Star Wars' een wereldwijd succes. Toch bleef George Lucas ontevreden over de resultaten. Voor 'The Empire Strikes Back' verhuisde hij ILM naar een nieuw gebouw, waar het team vanwege de enorme verwachtingen voor nog meer problemen kwam te staan. Omdat George Lucas gefrustreerd was over de traditionele filmtechnieken en de branche wilde moderniseren, huurde hij computerwetenschapper Ed Catmull in om een computerafdeling op te zetten. In de jaren 80 floreerde ILM. Samenwerkingsverbanden met regisseurs als Steven Spielberg en Robert Zemeckis leidden tot de verbazingwekkende effecten in blockbusters als 'Raiders of the Lost Ark', 'Poltergeist', 'E.T.' en 'Back to the Future'. Ondertussen inspireerde de nieuwe Pixar Image Computer nieuwkomer John Knoll om Photoshop te maken. Toen het digitale tijdperk begon, kwamen ontwerpers van computergraphics massaal naar ILM, dat de bekroonde effecten in 'The Abyss' en 'Terminator 2' bedacht. Sommige traditionele kunstenaars stapten met succes over op de nieuwe werkwijze, maar vele slaagden daar niet in. De creatie van digitale dinosaurussen voor 'Jurassic Park' was een waterscheiding in de branche, ook al voelde stop-motionexpert Phil Tippett zich daardoor 'uitgestorven'. George Lucas keerde met nieuwe digitale tools terug naar de 'Star Wars'-saga en zette zich tegelijkertijd in voor verbeteringen van digitale camera's en projectors. De innovatie zette zich in de 21e eeuw voort toen een nieuwe generatie filmmakers de kans greep om voor ILM te werken. Tijdens de opnamen van 'Iron Man' raakte zelfs CG-scepticus Jon Favreau overtuigd omdat hij geen verschil kon zien tussen een echt en een digitaal pak. De ultieme visie van George werd ten slotte werkelijkheid met The Volume, een revolutionair systeem voor digitale productie. Aan het eind van de serie eren collega’s uit het heden en het verleden de unieke combinatie van kunst en technologie bij ILM én de mensen die het allemaal mogelijk hebben gemaakt.
Tien jaar na de laatste Star Wars keert George Lucas terug bij ILM met een nieuwe, onmogelijke taak.
Terwijl George Lucas Hollywood vraagt digitaal te gaan, werkt ILM aan wind, water en een CG-Yoda.
ILM is niet meer de enige speler. Om aan de top te blijven, moeten ze het spel weer veranderen.