Brazil
Sam Lowry er en plaget teknokrat i et futuristisk samfunn som er fullstendig innelukket og ineffektivt. I fantasien drømmer han om et liv der han kan flykte fra det overveldende byråkratiet og tilbringe evigheten med drømmekvinnen sin. Det usannsynlige skjer når Sam forsøker å rette opp den feilaktige arrestasjonen av en Archibald Buttle; den allestedsnærværende datamaskinen som kontrollerer alt i den «virkelige» verdenen svikter. Når dette skjer, møter Sam bokstavelig talt kvinnen han alltid jakter på i drømmene sine, Jill Layton. Det mekaniske byråkratiet har imidlertid satt ham opp som skyldig i flere terrorbombinger, og både Sam og Jills liv settes i fare.