Stolen - Catching the Art Thieves
Denna fängslande dokumentärserie flätar samman komplexa berättelser om konststöld, internationell brottslighet, våld och korruption genom exklusiva intervjuer med människorna som var där, på de platser där det hände. Efter det kalla kriget började länder öppna sina gränser, vilket utlöste vågor av kriminalitet över hela Europa, och dyrbar konst blev en valuta och ett förhandlingsobjekt.
Denna fängslande dokumentärserie flätar samman komplexa berättelser om konststöld, internationell brottslighet, våld och korruption genom exklusiva intervjuer med människorna som var där, på de platser där det hände. Efter det kalla kriget började länder öppna sina gränser, vilket utlöste vågor av kriminalitet över hela Europa, och dyrbar konst blev en valuta och ett förhandlingsobjekt. Från serbiska krigsherrar till före detta KGB-agenter, utnyttjade farliga spelare i dödliga kriminella nätverk skiftande global politik för att stjäla tavlor värda miljoner. Den här serien fokuserar på tre stora stölder i Frankfurt, Stockholm och Oslo och reder ut berättelserna bakom dem, berättelser fulla av utpressning, trafficking, droger och mord.
Ett stulet självporträtt av Rembrandt sätter igång en jakt från Europa till Hollywoods kullar.