Trädklättrande lejon
I Ugandas hjärta finns det lejonflockar som tillbringar en stor del av sina liv uppe i träden. Det är ett sällsynt och mystiskt beteende som finns på få andra platser i Afrika, och man vet inte så mycket om varför de gör det. Biologen Alexander Braczkowski, inriktad på stora kattdjur, bestämmer sig för att studera dessa lejon och hans resa får en oväntad och emotionell vändning.