Tingeling får ansvaret för en skatt som kan föryngra älvdammsträdet. Men när vännen Terence erbjuder sin hjälp sätter Tingelings temperament och bångstyrighet käppar i hjulet, och hon måste nu bege sig ut på ett äventyr för att ställa allt till rätta.