Tim Richmond: To The Limit
Naturbegåvning. Rockstjärna. Outsider. På 1980-talet levde racerföraren Tim Richmond livet som han körde bilarna, vidöppet.
Naturbegåvning. Rockstjärna. Outsider. På 1980-talet levde racerföraren Tim Richmond livet som han körde bilarna, vidöppet. Richmond föddes i en rik familj till motsats från de södra arbetar- och dirttrackförarna som dominerade NASCAR. Han var också en färggrann underhållare som njöt av uppmärksamheten från media och fans – i synnerhet uppmärksamheten ifrån kvinnliga beundrare. Likväl var det Richmonds prestationer på banan som slutligen gjorde att man jämförde honom med andra racerförarlegender. År 1986, när han vann sju NASCAR-tävlingar och slutade trea i Winston Cup-seriens poänglopp, trodde många att han var på väg att bli en stjärna. Men snart skulle hans frigjorda livsstil hinna ikapp honom. Oväntat lämnade han NASCAR:s tävlingsbanor. Han sades lida av dubbelsidig lunginflammation. I verkligheten var has diagnos långt mer ödesdiger: han hade aids. Richmond återvände till banan 1987, men han försvann från sporten redan året därpå när hans hälsa försämrades. Hans sista dagar var tillbakadragna, och han dog 13 augusti 1989, vid 34 års ålder.