Coquille
I en liten vik blir den självupptagna eremitkräftan Bernard av med sitt skal. För att hitta ett nytt måste han trotsa strandens alla faror. Tillsammans med en lite udda krabba ger han sig ut på ett äventyr som för dem närmare varandra.
I de franska klippvikarna tappar eremitkräftan Bernard sitt skal när en mås för bort honom. Han landar på en myllrande turiststrand och möter den lilla, missformade krabban Morice som gömmer sig under en flaskkork. Morice hjälper honom att skydda sig från solen tills han hittar ett nytt hem. Tillsammans måste de fly undan turisternas framfart, korsa stranden, undvika kvarglömt skräp och trotsa faror som fält av knivmusslor och arméer av sjöborrar. Den tidigare ensamvargen Bernard blir vän med Morice och lär sig att sätta sin nya kompis före sig själv.