Monster på jobbet
Tylor Tuskmon tar examen från Monsters University som den bäste i sin klass och anländer till Monsters, Incorporated för att börja sitt drömjobb som skrämmare … eller inte. Samma dag som det var tänkt att han skulle börja, inser han att de inte vill ha skrämmare – de vill ha skämtare! Tylor blir tillfälligt förflyttad till Monsters, Inc:s Fixarteam. Denna förändring krossar Tylors plan, men han ställer siktet mot ett nytt mål: att bli skämtare.
Tylor Tuskmon har just tagit examen från Monsters Universitys Skrämskola som den bäste i sin klass. Ända sedan han som barn skrämde vettet ur alla fjärdeklassare i Chockingtonskolans skrämpjäs har Tylor drömt om att bli skrämmare, precis som sin idol James P. Sullivan. Och nu är den drömmen på väg att bli sann … eller inte. Samma dag som han kommer till Monsters, Incorporated för att börja sitt drömjobb som skrämmare får han veta att det är ute att skrämmas och inne att skratta! De vill inte ha skrämmare – nu vill de ha skämtare! Men allt är inte förlorat. Tylor blir tillfälligt förflyttad till Monsters, Inc:s Fixarteam (MIFT) där han måste arbeta tillsammans med ett udda gäng mekaniker, inklusive en gammal vän från universitetet. Den här förändringen krossar Tylors dröm, men han ställer in siktet på ett nytt mål: att lära sig hur man är rolig och bli en skämtare. Monster på jobbet berättar historien om Tylor Tuskmon och hans dröm att bli en skämtare, liksom hans öden och äventyr med MIFT, teamet som håller verksamheten inom Monsters, Incorporated igång.
Skrämmaren Tylor Tuskmon kommer till Monsters, Inc men inser att skrämmas är ute och skratt är inne.
Tylor får sitt första reparationsarbete för MIFT. Mike och Sulley tar hand om ett människobarn.
Tylor och Duncan råkar orsaka ett omfattande strömavbrott och måste dölja detta för en inspektör.
Tylor släpper av misstag in den Förtjusande Snömannen – som tidigare förvisats – till Monsters, Inc.
Under Minimonsterdagen på Monsters, Inc ser Tylor en möjlighet att bli befordrad till Skämtare.
Tylor sätter in siktet på att bli den perfekte MIFT:aren, men allt går förfärligt snett.
Tylor uppnår sin dröm och befordras till Skämtare … men han känner sig kluven till att lämna MIFT.