CODE GEASS Rozé of the Recapture
Det är år sju av Kowaperioden och två bröder, de namnlösa legosoldaterna, bor i Hokkaido-kvarteret. Kejsaren Callis gör allt i sin makt för att försätta världen i kaos med hjälp av sin tjänare Norland och hans Einberg-riddare. Rozé och Ash tar sig an striden från de norra delarna av landet.
Det är år sju av Kowaperioden och två bröder, de namnlösa legosoldaterna, bor i det före detta Hokkaido-kvarteret som ockuperats av det Nybritanniska imperiet. Den äldre brodern, Ash, utmärker sig med sina atletiska färdigheter och är skicklig på att kontrollera riddarrobotar, medan den yngre brodern, Rozé, är snabbtänkt och ansvarar för att samla in information och utarbeta strategier. Med hjälp av en ogenomtränglig mur av energi kallad Situmpe-muren har den 100:e kejsaren, Callis al Britannien, som tidigare satt stopp för de svarta riddarnas befrielseplaner, under fyra år försökt att än en gång försätta världen i kaos med hjälp av sin tjänare Norland och hans Einberg-riddare. Rozé och Ash konfronterar imperiet, tillsammans med de sju lysande stjärnorna, för att befria prinsessan Sakuya.
Rozé och Ash tar sig an striden från de norra delarna av landet som erövrats av Nybritannien.
Rozé och Ash tar sig an uppdraget att rädda Kensei Kuroto, de sju lysande stjärnornas ledare.
En räddningsoperation inleds för att rädda japanerna från den himmelska borgen och F.L.E.I.J.A.
Under Kurotos befäl beslutar sig Rozé och Ash för att stoppa den himmelska borgen.
Rozé, som alltid betraktat Ash som sin fars fiende, besöker Lavendelhemmet där Ash växte upp.
Rozé inleder en operation för att förinta Situmpe-muren och sätta stopp för Norlands planer.