Koka björn
Året är 1852 när en prost och hans familj anländer till den isolerade byn Kengis i norra Sverige. Hans predikningar väcker hopp bland de fattiga bönderna, men möts av motstånd från byns maktelit. När försvinnanden och rykten om björnattacker sprider sig, leder prosten och hans samiske fosterson Jussi sökandet. De gör en skrämmande upptäckt som drar hela byn in i en kamp för sanningen och rättvisa, där kärlek och maktspel leder till våld och uppror.
Året är 1852 när en prost och hans familj anländer till den isolerade byn Kengis i norra Sverige. Med en stark tro på rättvisa och förändring utmanar han bygdens maktelit, men möts av motstånd då hans eldfängda predikningar tänder hopp om ett bättre liv hos de fattiga bönderna. Samtidigt skakas byn av försvinnanden och skrämmande rykten om björnattacker. När prosten och hans samiske fosterson Jussi leder sökandet, gör de en fruktansvärd upptäckt som skapar djupa sprickor i byns redan sköra gemenskap. Prosten dras in i en farlig kamp, där förbjuden kärlek, maktspel och brutala handlingar driver byn mot en våldsam uppgörelse där ingen går säker. Vad är byborna beredda att göra för att skydda sig själva, och var går gränsen för vad rättvisa innebär?
En ny prost anländer till Kengis. En vallpiga försvinner i skogen och prosten inleder sökandet.
Prosten misstänker att Hilda blivit mördad. Jussi går på en lokal dans och ondskan slår till igen.
Jolina hittas misshandlad. Hon blev attackerad av en man, inte en björn. Det går en mördare lös.
Jolina är död – mördaren har slagit till igen. Jussi lämnar Kengis för att hitta sin familj.
Jussi arresteras, och mördaren avslöjas, vilket leder till en förödande konfrontation.