Mord i Grasse
Ett lik täckt med brännande fett upptäcks i en enfleuragereservoar i staden Grasse. En tatuering på offrets kropp leder till den legendariska 13:e parfymnoten – parfymörernas mytiska Graal – som går tillbaka till det antika Egypten. Poliskommissarie Marianne Dusseyre slår sig ihop med sin tidigare svärdotter, den unga Sophie Mournel, för att avslöja sanningen.