Speed 2: Cruise Control
Annie och hennes nya SWAT-pojkvän tar en romantisk kryssning till Karibien. Fartyget infiltreras av ett galet, bittert, demoniskt geni som är skicklig på datorer, och hans avsikt är att spränga fartyget och förstöra allt ombord.
Annie (Sandra Bullock) och hennes polispojkvän Alex (Jason Patric) bestämmer sig för att ta en romantisk kryssning tillsammans. När de väl kommit ut till sjöss så har dock en missnöjd passagerare andra planer. John Geiger (Willem Dafoe), som designade fartygets datorsystem, avskedades av datorföretaget han arbetade för, och nu vill han hämnas. Han sätter fartyget på en kollisionskurs med en oljetanker som är förankrad vid ön St. Martin, och nu är det upp till Alex att stoppa honom. Men kan han överlista en man som kan styra hela fartyget från sitt tangentbord?