The Infinite Explorer
Hannah Fry tar med sin nyfikenhet, humor och klarsynthet på en reseskildring runt jorden. I sex avsnitt besöker hon sex länder för att undersöka krafterna som formar dem. I pulserande städer och förbluffande miljöer letar hon upp enastående berättelser och oväntade historiska och geografiska egenheter som avslöjar vad som gör platserna så unika.
Professor Hannah Fry ger sig ut på ett äventyr runt jorden för att avkoda dess hemligheter. Med nyfikenhet, humor och klarsynthet besöker hon sex ikoniska platser – Spanien, Vietnam, Grekland, Sydkorea, Irland och Island – och analyserar dem på djupet. I förbluffande miljöer, pulserande städer och gömda skatter letar hon upp lokalbor med enastående berättelser samt oväntade historiska och geografiska egenheter som avslöjar vad som gör var och en av platserna så unik. I jakt på mönster och dolda samband skildrar hon hur Spaniens öde formades av berg, analyserar trafikvettet i Ho Chi Minh-staden, avslöjarhemligheter i Parthenons geometri och hur den irländska syntaxen formar en världsåskådning. Det här är mycket mer än en reseskildring – det är en resa in i krafterna som formar nationer och definierar kulturer.
Hannah Fry utforskar varför det gamla Grekland gav upphov till så många stora idéer.
Hannah utforskar irländsk identitet genom surfing, hästkapplöpning och sin egen släkthistoria.
Hannah Fry berättar om hur Islands dramatiska geologi formar nationens nybyggaranda.