Nils Holgersson
Nils är en våghals som sätter sig upp mot auktoriteter men en dag förvandlar den sluga tomten Athanor Nils till en pyssling! Nils upptäcker att han kan prata med djur och han får en ny vän: tamgåsen Mårten. Tillsammans med sin nya trogna vän ger sig Nils ut på den mest fantastiska resa ihop med en flock vildgäss.
Nils är en våghals som sätter sig upp mot auktoriteter men en dag förvandlar den sluga tomten Athanor Nils till en pyssling! Nils upptäcker att han kan prata med djur och han får en ny vän: tamgåsen Mårten. Tillsammans med sin nya trogna vän ger sig Nils ut på den mest fantastiska resa ihop med en flock vildgäss. I sällskap med Akka, gässens erfarna ledare; örnen Gorgo, som tror att han är en gås; den charmiga Dunfjun – och hennes två rivaliserande systrar – lär sig Nils att leva efter ett samhälles regler. Men vad var Athanors verkliga avsikter när han förvandlade Nils? Det var för att ge den unga älvan Lina en allierad mot den hemska Svartalvens erövringsplaner och för att hjälpa till att skydda hennes värld – och naturen själv.
Nils fångar en tomte och är säker på att han kommer att ge honom en önskan i utbyte mot hans frihet.
Gorgo lämnar över sin plats som andreman till Mårten. Till en början tycker Nils att det är toppen.
Nils och Gorgo hittar en påse full med kex under sin vakt men en lämmel dyker upp och stjäl den.
Svartalven utmanar gässen i ett lopp, i hopp om att få tillbaka en bit av den magiska kristallen.
På grund av Nils förfryser Mårten och Vingsköna sina vingar och de fastnar i en springa.
Nils känner lukten av pepparkakor och övertalar Mårten att lämna flocken för att smaka på baket.
Nils och Mårten blir omringade av en grupp krigiska kråkor som ska ansluta sig till Svartalven.
Nils räddar Akka från en stor fara. Nils får allt beröm och Mårten blir avundsjuk.
För att kunna behandla Akkas kraftiga förkylning kallar Nils på Lina som känner till ett botemedel.