I detta komediäventyr går Dusty med i ett gäng elitbrandbekämpningsplan. Det orädda teamet kämpar mot en brand i Piston Peak-nationalparken, och Dusty lär sig vad som krävs för att bli en sann hjälte.
När flygracingplanet Dustys motor skadas och han kanske aldrig kan tävla igen, växlar han om till brandbekämpning. Dusty går med brandhelikoptern Blade Ranger och hans modiga team, inklusive Dippan, helikoptern Stora Vinden, f.d. militärtransportplanet Lastis och ett gäng tappra terrängfordon som kallas Rökhopparna. Tillsammans bekämpar det orädda teamet en stor skogsbrand, och Dusty lär sig vad som krävs av en sann hjälte.