Skräck, Science fiction
Ripley fortsätter att förföljas av en vildsint rymdvarelse efter att hennes kapsel kraschat på en fängelseplanet.
Efter att hon flytt från den främmande planeten kraschar skeppet som Ellen Ripley färdas med vid ett avlägset, bebott anrikningsverk. Hon bor i anriktningsverket tills hennes arbetsgivare räddar henne, men hon upptäcker det fruktansvärda skälet till kraschen: en utomjordisk fripassagerare. Varelsen mognar och börjar döda invånarna, medan Ripley är omedveten om att den verkliga fienden är någon annan än utomjordingen.