Ted Brooks byter ut sin tandläkarpraktik i Miami Beach mot Alaskas vildmark då han ärver ett hundspann – sju sibiriska huskies och en border collie – och upptäcker sina rötter. Han lär sig att klara av alla utmaningar: snöstormar, tunn is, den gamla tvära bergsmannen Thunder Jack, och slutligen den stora arktiska slädtävlingen. Denna skojiga, svansviftande komedi är rolig för hela familjen, människa som hund.