Följ med på en hjälteresa med Merida, en skicklig bågskytt och envis dotter till kung Fergus och drottning Ellinor. Fast besluten att forma sitt eget öde trotsar Merida en urgammal tradition som är helig för de upproriska lorderna. När hon av misstag orsakar kaos måste Merida använda all sin skicklighet för att upphäva en djurisk förtrollning och upptäcka innebörden av sant mod.