Buffy the Vampire Slayer
En andefattig high school-cheerleader får veta att hon är "den utvalda" — en vampyrdödare som är det enda hoppet för mänskligheten (eller i alla fall hennes skola).
Blonda, pigga Buffy (Kristy Swanson) är en typisk high school-cheerleader. Hennes mål är att "gifta sig med Christian Slater och dö" och inget hindrar henne när det är dags att shoppa. Men allt det förändras när en främmande man (Donald Sutherland) berättar för henne att hennes öde är att döda vampyrer. Med hjälp av en romantisk rebell (Luke Perry), tillbringar Buffy snart nätterna med att beskydda LA från Lothos, vampyrkungen (Rutger Hauer), hans partner Lefty (Paul Ruebens) och deras beslutsamma gäng av blodsugare. Det är allt man kan förvänt sig från en tonårstjej i the Valley.