Två moderlösa systrar, med en konfliktfylld bakgrund, bryter relationen när den promiskuösa och mer oansvariga av dem ligger med sin systers pojkvän, men så småningom förenas de med hjälp av en mormor som de aldrig visste att de hade.
Den flörtiga, knäppa festflickan Maggie (Cameron Diaz) och den alldagliga, pålitliga advokaten Rose (Toni Collette) är systrar, bästa vänner och bittra rivaler som inte verkar ha något gemensamt förutom skostorlek 8 1/2 och några familjehemligheter. Efter ett uppslitande gräl upptäcker de av en händelse att de också delar en mormor (Shirley MacLaine). Tillsammans reser de i en krokig väg mot att försonas, med varandra och sig själva.