Ark of Stone - The Voyage of Sardinia
För 40 miljoner år sedan bröt Sardinien sig loss från Europa och rörde sig mot Afrika. Längs vägen har det tagit med sig en rik mångfald av passagerare.
Ingen annan vattenmassa på jorden har upplevt en så intensiv, kontinuerlig och massiv blandning av klimat och havsströmmar, ekosystem, folk, kulturer, idéer och gener som Medelhavets kuster och öar. För över 40 miljoner år sedan bröt Sardinien sig loss från Europas södra kant och rörde sig mot Afrika. Under sin händelserika resa tog detta gigantiska stenskepp med sig en rik mångfald av passagerare från det omgivande landet och havet.