Rovdjuret
På ett uppdrag i Centralamerikas djungel jagas en grupp kommandosoldater, ledda av Major Dutch Schaefer (Arnold Schwarzenegger), av en grym utomjordisk krigare.
Major Dutch Schaefer (Arnold Schwarzenegger) leder ett vältränat, militärt undsättningsteam som letar efter allierade som tillfångatagits av gerillan i den latinamerikanska djungeln. Inledningsvis ser det ut som uppdraget kommer att gå bra men någonting fruktansvärt och oförklarligt börjar hända: En efter en av av mannarna dödas av en hänsynslös, osynlig och till synes ostoppbar utomjordisk fiende.