Farliga sinnen
En f.d. marinsoldat är lärare i en klass med tuffa men smarta innerstadselever. När hon misslyckas med vanliga metoder, försöker hon med ovanliga - där hon trotsar reglerna och skriver sin egen läroplan.
För detta marinsoldat LouAnne Johnson, nybliven gymnasielärare, får en klass med tuffa men smarta innerstadselever. När hon misslyckas med att nå fram till dem med vanliga metoder, försöker den orädda fröken Johnson med ovanliga - hon trotsar reglerna och skriver sin egen läroplan. Hon lyckas på så sätt ge sina elever nytt självförtroende och motiverar dem att uppnå sin fulla potential.