Brazil
Sam Lowry är en plågad teknokrat i ett futuristiskt samhälle som är otroligt invecklat och ineffektivt. Han drömmer om ett liv där han kan fly från den överväldigande byråkratin och vara med sin drömkvinna. Det osannolika händer när Sam försöker åtgärda det felaktiga gripandet av Archibald Buttle: Den ständigt närvarande datorn som styr allt i den ”riktiga” världen krånglar. När det händer träffar Sam kvinnan han alltid drömt om: Jill Layton. Men det apparatstyrda byråkratisamhället pekar ut honom som ansvarig för ett antal terroristbombningar och både Sams och Jills liv sätts i fara.