Året är 3028 ... och farliga utomjordingar har utplånat jorden. Femton år senare får en ung man vid namn Cale reda på att han en genetiskt kodad karta till Titan, ett rymdskepp som kan rädda människosläktet. Med utomjordingarna hack i häl försöker Cale och hans besättning hitta rymdskeppet innan utomjordingarna förstör det.