Deutsches Haus
Eva Bruhns är på väg att förlova sig när hon blir ombedd att tolka vid en rättegång mot SS-officerare. Hennes föräldrar och blivande fästman försöker avråda henne, men hon följer sina instinkter och tackar ja till jobbet. Hon inser snart att hon har en mer personlig koppling till rättegången än hon någonsin kunnat föreställa sig.
1963 är Eva Bruhns en ung kvinna som arbetar som polsk-tysk tolk i Frankfurt. Hon bor med sina föräldrar, som driver restaurangen Deutsches Haus. Eva är på väg att förlova sig med en förmögen arvinge till ett postorderbolag när hon i sista minuten får en förfrågan om att tolka i rätten: Staden förbereder sin första Auschwitzrättegång mot före detta SS-officerare. Evas föräldrar och hennes blivande fästman ogillar det starkt. Eva har aldrig hört talas om Auschwitz, men något får henne att ignorera deras farhågor och tacka ja till jobbet. Det är först när Eva börjar tolka som hon förstår omfattningen av den nationalsocialistiska mördarmaskinen och så småningom inser att hon har en personlig koppling till platsen.