Historierne om Peter Plys og hans venner i Hundredmeterskoven.
I ”Nye eventyr med Peter Plys” fører døren på Jakobs værelse ind i Hundredmeterskoven, et tidløst sted med spændende eventyr, forunderlighed og lune. Skabningerne, der bebor Jakobs verden, som Peter Plys, Tigerdyr, Grisling, Æsel, Max, Ugle, Kængu og Kængubarn, er skabt af hans fantasi. Deres vilde narrestreger er en spejling af Jakobs sprudlende, seksårige sind. Serien kombinerer masser af handling med en drengs kærlighed til sin bedste ven, en bjørn ved navn Peter Plys.