Landstræner Richard Møller Nielsen kæmper med et splittet hold, der nægter at følge hans taktik. Ingen forstår ham - kun hans kone Jonna. Han er Danmarks mest udskældte mand. Men i sommeren '92 får han en uventet chance, og holdet er på vej til EM i Sverige. Trods konflikter og personlige udfordringer er Richard overbevist om, at de kan gøre det umulige - samle et hold og en nation.
Landstræner Richard Møller Nielsen kæmper en ulige kamp med et splittet hold, der nægter at spille efter hans taktik. Ingen forstår, hvad han vil, hverken spillerne eller pressen – kun hans kone Jonna forstår ham. Han er Danmarks mest udskældte mand, og det ser sort ud. Men i sommeren ’92 får Richard en uventet chance, og pludselig er holdet på vej til EM i Sverige. Med i bagagen følger de interne konflikter, uenighederne og de personlige udfordringer, men Richard er overbevist om, at de sammen kan gøre det umulige. ”Sommeren ’92” er en film om en mand, der mod alle odds samler et hold og en nation.