Margrete den Første
Året er 1402, og en kvinde står i spidsen for et nyt nordisk imperium. Margrete I har forenet Danmark, Norge og Sverige i en union, som hun på egen hånd styrer gennem sin adoptivsøn, kong Erik. Unionen er omgivet af fjender, og Margrete planlægger derfor et ægteskab mellem Erik og den engelske prinsesse Philippa.
Året er 1402, og en kvinde står i spidsen for et nyt nordisk imperium. Margrete I har forenet Danmark, Norge og Sverige i en union, som hun på egen hånd styrer gennem sin adoptivsøn, kong Erik. Unionen er omgivet af fjender, og Margrete planlægger derfor et ægteskab mellem Erik og den engelske prinsesse Philippa. En alliance med England kunne styrke Kalmarunionen og sikre den mod angreb. Men en sammensværgelse ulmer, som placerer Margrete i et umuligt dilemma, der kan koste hende alt.