På den første ekspedition fandt Milo Thatch og hans hold Atlantis og reddede kongeriget. Nu må de forlade undervandsbyen. Fra Sydvestens støvede ørkener til de nordiske bjerges snefyldte højder sender holdets seneste færd dem mod havuhyrer, ånder og legender. Under ekspeditionen opdager Kida kraften i byens krystaller. Skal Atlantis’ hjerte gemmes, eller skal dets lys deles med resten af verden?