Breakaway
Maya Moore var en af verdens mest berømte kvindelige basketball-spillere, da hun trådte tilbage fra rampelyset for at kæmpe for en mand, hun mente var fængslet på falske anklager. Breakaway er en fortælling om kampen for retfærdighed og et forhold, der ændrede to menneskers liv for evigt.
Maya Moore var en af verdens mest berømte kvindelige basketball-spillere. I 2019, da hun var på sit højeste, besluttede hun at træde tilbage fra rampelyset for at kæmpe på vegne af en mand, der var fængslet under falske anklager. Breakaway er den ekstraordinære fortælling om hendes mission, og hvordan den udspillede sig på dramatisk og triumferende vis. Dokumentarfilmen, instrueret af Rudy Valdez, følger to helt forskellige liv, der blev sammenflettet. Moore var et basketball-fænomen fra en meget ung alder og blev stjernespiller i Georgia, før hun flyttede og vandt to nationale mesterskaber i træk med University of Connecticut. I mellemtiden, i Missouri, hvor Moore blev født, voksede en mand ved navn Jeremy Irons op i fattigdom og blev som teenager dømt for røveri og overfald og idømt 50 års fængsel. Moore lærte om Irons' sag gennem en fælles familieven og begyndte snart derefter at besøge ham i fængslet for at hjælpe ham med at søge frikendelse, efter beviser dukkede op, der dokumenterede, at han ikke var på gerningsstedet, og antydede, at der havde været forseelser i anklagemyndighedernes arbejde. I 2019, efter fire WNBA-mesterskaber, to olympiske guldmedaljer, en MVP-pris og en topscorertitel besluttede Moore at sætte sin karriere på pause i en alder af 29 for at fokusere på fuldtid på at få Irons frikendt. Gennem eksklusive optagelser beretter filmen om rejsen gennem det juridiske system og de følelsesmæssige op- og nedture, der fulgte. Breakaway er et intimt, betagende og til tider hjerteskærende portræt af manglerne i det amerikanske retssystem og en inspirerende fortælling om Moores dedikation til sagen og det forhold, som ændrede hendes liv for evigt.