I ti år har Dwyane Wade dokumenteret sit liv og karriere sammen med et filmhold. Resultatet er et bemærkelsesværdigt ærligt portræt af en af NBA-historiens største spillere.
"D. Wade: Life Unexpected" indeholder samtlige kapitler i Wades liv med hidtil ukendte detaljer om hans opvækst i Chicago og opblomstring som stjernespiller hos Marquette og Miami Heat. Som barn måtte han håndtere razziaer i sit hjem, og som andetårsstuderende i college blev han far. Herefter kom den lange og smertefulde forældremyndighedskamp og alle udfordringerne som han og hans kone, skuespillerinden Gabrielle Union-Wade, har stået over for. Filmen undlader heller ikke at berøre det svære emne omkring hans barn Zions kønsidentitet, og indeholder hidtil usete basketball-optagelser fra bag kulisserne - inklusive masser af optagelser af free agency-dramaet i 2010 og øjeblikket, hvor Wade opdagede, at LeBron James var på vej til Heat - samt interviews med vigtige personer fra hans liv og karriere, herunder Carmelo Anthony, Chris Bosh, Udonis Haslem, Pat Riley, Gabrielle Union-Wade. Det er et mindeværdigt tilbageblik på én af denne generations vigtigste spillere, og for Wade er det en mulighed for at fortælle sin historie på sin egen måde uden at holde igen eller undgå de svære spørgsmål. For sportsfans er det en mulighed for at se en legende i et helt nyt lys og opdage både hvor ekstraordinært, og hvor uventet, Dwyane Wades liv har været.