Walt Disney Animation Studios' episke animerede musical Vaiana 2 genforener Vaiana og Maui tre år senere til en ny rejse sammen med en besætning af usædvanlige søfarere. Efter at have modtaget et uventet tegn fra sine vejvisende forfædre må Vaiana begive sig til Oceaniens fjerne have og ind i farlige, for længst forsvundne farvande på et eventyr, der ikke ligner noget, hun nogensinde har stået over for.