Ripleytä vaanii raivoisa Alien hänen pakoaluksensa tehtyä pakkolaskun vankilaplaneetalle.
Paettuaan Alienien planeetalta Ellen Ripleytä kuljettava alus tekee pakkolaskun kaukaiselle, asutetulle jalostamolle. Odottaessaan siellä työnantajiensa pelastavan hänet Ripleylle selviää pakkolaskunsa kauhistuttava syy: Alien-salamatkustaja. Alienin varttuessa ja alkaessa tappaa asukkaita Ripley ei tiedä todellisen vihollisensa olevan enemmän kuin vain itse tappaja-Alien.