Apinoiden planeetta
Yhdysvaltalainen avaruusalus laskeutuu syrjäiselle planeetalle. Astronautit löytävät apinoiden hallitseman maailman, jossa ihmisiä pidetään villieläiminä.
Charlton Heston ja Roddy McDowall näyttelevät legendaarisessa scifi-mestariteoksessa. Astronautti Taylor (Heston) tekee pakkolaskun syrjäiselle planeetalle, jota hallitsevat apinat käyttävät alkukantaista ihmisrotua kokeisiin ja huvitteluun. Taylor joutuu pian apinoiden tähtäimeen, ja hänen elämänsä on hyväntahtoisen tieteilijäsimpanssin (McDowall) käsissä.