Kun Salama McQueen ja hänen paras ystävänsä Martti kilpailevat World Grand Prix'ssä, tie on täynnä hulvattomia yllätyksiä. Etenkin, kun Martti sekaantuu kansainväliseen vakoiluun.
Kilpa-autotähti Salama McQueen (Owen Wilson) ja vertaansa vailla oleva hinausauto Martti (Larry the Cable Guy) suuntaavat tien päälle Syylari Citystä, kun he lähtevät ulkomaille kilpailemaan kaikkien aikojen ensimmäisessä World Grand Prix'ssä, jossa otetaan selvää maailman nopeimmasta autosta. Tie mestaruuteen on kuitenkin täynnä kuoppia, kiertoteitä ja huvittavia yllätyksiä, kun Martti sekaantuu omaan mielenkiintoiseen seikkailuunsa: kansainväliseen vakoiluun.